איך מבצעים תכנון כבישים נכון?

תכנון כבישים

אחד התהליכים החשובים ביותר, הן מבחינה תחבורתית, בטיחותית, כלכלית וחברתית, הוא תהליך של תכנון בניית כבישים. על פניו, מי שמתבונן על התהליך מהצד, עלול להתייחס אליו אך ורק בתוך תהליך שמטרתו לייצר דרך מנקודה א' אל נקודה ב'. אך זה הרבה מעבר לכך.

אנחנו מכירים סוגים שונים של כבישים אשר משרתים אותנו, בין אם זה בנסיעות עירוניות או בינעירוניות. מדובר על כבישים המיועדים אך ורק לכלי רכב פרטיים, כאלה שסוללים מסלולים לתחבורה ציבורית ואפילו ניתן למצוא כבישים הכוללים מסלולים גם לאופניים. צריך לזכור, חלק גדול מהכבישים כולל מעבר חצייה או אלמנטים אחרים שמאפשרים להולכי רגל לעבור מצד לצד.

מדוע תכנון כבישים הוא משמעותי בהיבט הכלכלי והחברתי

כאמור, תכנון כבישים הוא הרבה מעבר לתכנון של סלילת דרך מנקודה א' לנקודה ב'. לא פעם, מדובר בתכנון שיש לו השפעות כלכליות וכתוצאה מכך גם השפעות חברתיות ובוודאי סביבתיות. לכן היום נהוג להשקיע הרבה יותר זמן, מאמץ, משאבים, לא רק בתהליך תכנון בפועל אלא גם בתהליכים של מחקר, על מנת להבין לשם מה צריך את הכביש וכיצד אפשר להשתמש בו באופן אופטימלי.

הסבר לחשיבות הכלכלית, החברתית והסביבתית של תכנון כבישים, הוא מאוד פשוט. ברגע שאנחנו סוללים כביש במקום מסוים, הוא משפיע הן על הנהגים שמשתמשים בו והן על האנשים שגרים בסביבתו, וכמובן על איכות הסביבה באופן כללי ההשפעה יכולה להיות עצומה. אם נסלול כביש בצורה לא נכונה, זה יכול לפגוע ביכולת הניידות, לייצר פקקי תנועה, השימוש בו לא יהיה אופטימלי מבחינת כלכלית ועוד.

לכן, הנושא של תכנון כבישים היום, איננו מתייחס אך ורק לשאלה, כיצד סוללים כביש בפועל, דבר חשוב כשלעצמו, אלא מתייחסים להיבטים ופרמטרים שונים שיכולים להשפיע על הסביבה, וצריך לבחון כיצד הסביבה וכל מי שישתמש בכביש, יושפע ממנו בפועל.

כיצד מבצעים תכנון כבישים

ראשית, בוחנים לשם מה צריך כביש במקום מסוים ובאיזה אופן הוא יכול לשרת את קהל הנהגים והסביבה בצורה הטובה ביותר. למשל, בוחנים אזור מסוים ומגלים שאם נסלול בו כביש, ייתכן מאוד שנפתור את בעיית הפקקים. אז נבחן, כיצד סלילת הכביש תעזור, באיזה אופן יש לסלול אותו בפועל בשביל שיהיה ניתן להתגבר על הבעיה.

שנית, בוחנים את ההשפעות של הכביש על האזור, כיצד יהיה נכון לסלול אותו, איך הוא יכול לשרת בצורה הטובה ביותר את הנהגים ואת הסביבה, כמה נתיבים הוא אמור לכלול, האם הוא צריך להיות מותאם גם לתחבורה ציבורית, גם להולכי רגל ורוכבי אופניים ועוד.

שלישית, ברגע שמשלימים את כל הנקודות הראשונות, אז ניגשים לתכנון בפועל. כלומר, מאיזו נקודה הכביש יתחיל, באיזו נקודה הוא יסתיים, האם צריך לפנות מכשולים בדרך ועוד. בסיום התהליך יהיה ניתן לראות כיצד סוללים את הכביש בפועל.