מה זה ממונה בטיחות ולמה הוא כל כך חשוב?

לא פעם אנחנו שומעים בחדשות על עובדים שנפגעים בזמן העבודה. הרבה פעמים, לצערנו, מדובר על תאונות שהיו יכולות להימנע, אם רק היו מקפידים במקום על בטיחות ועל כל הכללים והתקנים הנדרשים. אך כפי שאנחנו יודעים, ישנם מקומות עבודה שאינם מתייחסים לכך ברצינות ולא שמים את הדגש הנכון על היבט זה.

לכן, מקומות עבודה אשר רוצים למנוע תאונות ופגיעות בטיחותיות, ממנים ממונה בטיחות מטעם העובדים או גורם חיצוני שיהיה אחראי על הנושא. תפקידו הוא מגוון ורחב, ויש לו משמעות עצומה, הן ביחס לתהליכי העבודה שמתנהלים במקום והן ביחס לאופן בו העובדים והנהלה מתנהלים באתר העבודה.

מה עושה ממונה בטיחות?

למעשה, ממונה בטיחות אחראי על כך שהעובדים וההנהלה יהיו מודעים לכל התקנים והכללים בנושאי בטיחות, הוא אחראי על כך שתהליך העבודה יתבצע בדיוק על פי התקנים השונים, ומעבר לכך, הוא אחראי לוודא שהעבודה מתבצעת באופן תקינה ולא מסוכנת.

התפקיד שלו מתחלק בין הצד המעשי, בין אם זה פיקוח ובקרה, בין אם זה השבתה של פעילות וקווי יצור אם הם עלולים לסכן את העובדים, שמירה על בטיחות העובדים וכן הוא מוודא שמקום העבודה מתנהל על פי התקנים ועובר גם את כל הביקורות בהקשר זה.

מבחינה מודעות וחשיפה, הרי ממונה בטיחות גם אחראי שהעובדים יקבלו את כל המידע בנושא, הוא אחראי להעביר או לארגן להם סדנאות, הוא צריך לוודא שישנו מידע נגיש וזמין עבורם, וכן אם יש בעיה מסוימת הוא צריך לברר ולבחון כיצד פותרים אותה.

מדוע חשוב שיהיה ממונה בטיחות במקום העבודה?

התשובה לכך היא מובנית מאליה ופשוטה, אם לא יהיה גורם כזה, בין העובדים או גורם ספציפי שעוסק בתחום, אז מקום העבודה לא ישקיע את הזמן והכסף הדרושים בהגנה על העובדים, והם עצמם לא ידעו כיצד להתנהל בצורה בטוחה ונכונה.

צריך לזכור, בהרבה מאוד מקרים בעלי עסקים מתייחסים לנושא של בטיחות, כסוג של מטרד, לצערנו. יש מי שרואה בכך השקעה כספית גבוהה מדי ויש מי שרואה בכך בזבוז זמן על חשבון העבודה.

הממונה אחראי על כך, שכל הגורמים הרלוונטיים יראו בנושא הבטיחות דבר מהותי וחשוב, אשר יכול להשפיע על חייהם של העובדים, גם על תהליך הייצור, ואפילו על המוניטין של העסק. הרי אם יתברר שהעובדים מועסקים באופן לא בטיחותי ומסוכן, זה עלול לפגוע קשות בשם של העסק.

כיצד בוחרים ממונה בטיחות?

בשביל לבחור ממונה בצורה נכונה, יש לבחון אדם אחראי, שקול, רציני, עובד מנוסה שמסוגל ללמוד ומוכן לעשות צעדים קשים כשצריך. לא כל עובד מתאים לתפקיד כזה, ולכן מקומות עבודה רבים בוחרים להביא לא פעם, גורם חיצוני שישמש בתפקיד וידאג לבטיחות העובדים.